Yrkesfag eller studieforberedende?

Du kan velge mellom 15 ulike utdanningsprogram i videregående opplæring. Noen er studieforberedende, andre er yrkesfaglige og noen har både yrkesfaglige og studieforberedende løp. Uansett hva du velger har du mange muligheter videre!

Det aller viktigste du gjør når du velger retning på videregående, er å finne noe du liker og interesserer deg for.

Hva gir best mulighet for jobb?

• Utdanning fra yrkesfaglig videregående opplæring eller fagskole.
    I fremtiden vil det være et stort og økende behov for personer med yrkesfaglig utdanning. I 2035 vil det trolig mangle flere titusener med slik utdanning i forhold til behovet. Yrkesfaglig utdanning fra videregående opplæring eller fagskole vil gi store jobbmuligheter.

• Utdanning fra universitet og høyskole
    Frem mot 2035 vil være stort behov for personer med lærerutdanning og sykepleierutdanning. Det samme gjelder også andre utdanninger innenfor omsorg og pleie. Når det gjelder annen høyere utdanning, vil det være store variasjoner. På en del områder ser det ut til at det kan bli litt for mange med høyere utdanning i forhold til behovet, mens det på andre områder vil være en god balanse.