Elektro og datateknologi

en person som kneler ved siden av et jetfly

Møt Benjamin på Bjørnholt

– Da jeg oppdaget dronefag, tenkte jeg «oi!». Jeg har ikke sett meg tilbake siden, sier Benjamin.

Da Benjamin begynte på Elektro og datateknologi var målet å bli signalmontør, men da han oppdaget at det fantes et eget dronefag i Oslo, kjente han at det trigget nysgjerrigheten hans. Nå er han del av tidenes andre kull på Bjørnholt videregående.

Her er mine fem beste grunner til å velge Elektro og datateknologi.

En annerledes skolehverdag

– Jeg valgte elektro og datateknologi hovedsakelig fordi det ikke er studiespesialisering. Det er noe litt morsomt å gjøre, og man får jobbet med hendene. I tillegg synes jeg matematikken bak det er ganske spennende, og lett å skjønne ved at alt henger sammen. Det gjorde at jeg ble fristet, i tillegg til at tog lenge har vært en interesse for meg, og for å komme inn på signalmontørfaget må man innom noe elektro, sier Benjamin.

Men i stedet for å jobbe med tog, kom Benjamin over en linje da han skulle begynne i vg2 som trigget nysgjerrigheten enda mer.

– Da oppdaget jeg dronefag, og tenkte «oi!» og begynte å lese meg opp på det. Det så veldig fett ut, og da ville prøve det. Jeg har ikke sett meg tilbake siden. Jeg var usikker fram til første skoledag, og tenkte kanskje jeg skulle bytte til elektrofag eller automatisering, men så gikk jeg inn døren og så dronen, og da var jeg forelsket. Det er vanskelig å toppe dette, sier han fornøyd.

Mindre teori og mye moro

Benjamins skolehverdag foregår nå i et klasserom der det finnes droner i alle fasonger, i tillegg til flere flysimulatorer, for å nevne noe.

– En typisk skoledag er ganske morsom. Første del av skoleåret var veldig teoritung, fordi vi prøvde å komme gjennom et års teori på to-tre måneder. Det fikk vi til, og nå har hele klassen STS, som er høyeste dronesertifikat per nå. Det gjør at vi skal bruke resten av skoleåret på moro. Vi skal ut å fly og kose oss, forteller han.

For elevene starter en vanlig skoledag med en briefing, der de ser hvordan været er, om det har kommet meldinger om flystyrt eller andre ting og om det er mulig å fly.

– Så planlegger vi kanskje et lite oppdrag, enten inne på simulatoren eller ute på drone. Så sitter vi hovedsakelig resten av dagen og flyr, eller øver til eksamen.

I tillegg til teorien, som består av aerodynamikk, vær, metrologi, lover og regler, har elevene en utsjekk med lærerne der de må vise at de behersker dronene. At de jobbet seg gjennom teorien så raskt gjør at de nå kan fly alle slags droner.

Du lærer å fly droner

Det aller beste ved å dronefag, er Benjamin ikke i tvil om, det er å fly!

– Rett og slett! Det er moro, spennende, og mulighetene er endeløse for hva vi kan gjøre. Verden blir mer og mer automatisert og robotisert, og da passer vi perfekt inn. De første månedene var veldig teoretiske, men nå sitter vi nesten ikke ved pulten. Det er en vanskelig linje, men du får mye igjen for den, mener han.

Mange jobbmuligheter i en stadig mer automatisert verden

Han forteller at elevene har mange muligheter etter endt skolegang.

– Først og fremst kan man bli lærling som droneoperatør. Da kan man for eksempel jobbe for et filmproduksjonsselskap, og bearbeide data for fotografer. I tillegg lærer vi mye om generell luftfart, så vi kan gå videre til flyskolen, lage kart for Avinor eller bli flygeleder. Så vi har egentlig alle muligheter innen luftfart.

– I tillegg driver vi med undervannsdroner, så sjøfart er også en mulighet. Det er nesten droner i alle bransjer nå. I togbransjen er det droner, i bryggebransjen er det droner, maritim forskning, oljebransjen og selvfølgelig luftfart. Man kan egentlig velge litt der man vil, forteller Benjamin.Nå er elevene i gang med å lage en nettside, der de i tillegg til å vise arbeidet sitt, skal åpne for at de kan bookes til oppdrag for en billig penge.

– Pengene går til klassen for en tur eller mer utstyr, og oppdragene gir oss verdifull erfaring. Vi er jo i nybegynnerfasen, dronefaget var nytt i fjor, men det er i ferd med å bli et fantastisk programfag og vi har et fantastisk miljø. Vi er jo pionerer, som lærerne våre liker å si.

Stor frihet til å styre egen skolehverdag

For Benjamin er det perfekt med en skolehverdag elevene i stor grad kan styre selv.

– Hverdagen vår er mye mer praktisk enn mange andre, og vi har stor frihet. Får vi beskjed om at vi skal ut og fly, kan vi for eksempel spørre om å dra til Ekeberg hele dagen, så får vi lov til det. Kjenner vi noen som skal gjøre en dronejobb kan vi også få dagen fri for å følge dem og lære. Så det er en veldig stor frihet her, avslutter han.

Du kan lese mer om elektro og datateknologi på vilbli.no

5 gode grunner.jpg

1. En annerledes skolehverdag