Helse- og oppvekstfag

en person som sitter på en benk

Møt Mina på Nydalen

– Det beste er å jobbe med mennesker. Mina er interessert i hvordan barn utvikler følelser, tanker og meninger. Det lærer hun om nå.

Da Mina skulle velge utdanningsprogram var det viktig for henne å få jobbe med mennesker. Valget falt på helse og oppvekst, og nå er hun godt i gang med førsteåret på Nydalen videregående skole.

Her er mine fem gode grunner til å velge helse og oppvekstfag.

Det er spennende å lære om barns utvikling

For Mina var det ønsket om å jobbe med mennesker, og spesielt barn, som gjorde at hun valgte helse og omsorg.

– Jeg liker å jobbe med mennesker, og spesielt barn. Jeg er veldig interessert i hvordan de utvikler følelser, tanker og meninger. Det er rett og slett spennende å se hvordan barna utvikler seg, forteller hun.

Jeg lærer om mental og fysisk helse

Mina forteller at hovedforskjellen fra ungdomsskolen er at de nå har langt mer helsefag.

– Der lærer vi om alt fra mental helse til fysisk helse. Så avhenger det mye av hvilken praksis du velger, og om du velger barnehage- eller sykehjemsretningen.

– Jeg har valgt barnehage, så da snakker vi for det meste om barn, utviklingen til barn og hvordan de påvirkes, forteller hun.

Det aller beste er å få jobbe med mennesker

Mina er ikke i tvil om hva det aller beste ved å gå helse og oppvekst er.

– Det må være at man kan jobbe med mennesker, lære mer om menneskers følelser, og hvordan man kan kommunisere bedre.

Jeg vil jobbe med barn

Når de begynner på andreåret velger elevene en videre retning.

– Der kan vi velge litt forskjellig, som for eksempel barn og ungdom, helsearbeider eller ambulansefag for eksempel.

– Går du barn og ungdom kan du gå på skole i to år, så gå ut i lære og velge mellom barneskole, barnehage og flere andre ting. Velger du helseservice kan du jobbe i helsevesenet, og kan bli for eksempel portør, helsesekretær og andre ting.

Mina tror hun kommer til å velge barn og ungdom.

– Jeg vil lære mer om psykologi, og det er det som er min interesse, forteller hun.

En variert og spennende skolehverdag

Mina forteller at fagene hun har nå er ganske ulike de hun hadde på ungdomsskolen.

Vi har ikke språkfag eller samfunnsfag, men i stedet har vi helsefag, yrkesfag og kommunikasjon. Det er det vi har mest av. Man blir jo lei av å ha hatt de samme fagene i alle år, så det er bra med litt variasjon.

– Så er det mer praktisk arbeid. I vg2 skal vi for eksempel gjøre flere øvelser som handler om helse. Da har vi dokker som vi bruker til å øve på ting. Så det er en ganske annerledes og mer yrkesrettet hverdag, avslutter hun.

Du kan lese mer om helse- og oppvekstfag på vilbli.no.

1. Det er spennende å lære om barns utvikling
  2. Du lærer om både mental og fysisk helse