Informasjonsteknologi og medieproduksjon

en person som bruker hodetelefoner og sitter ved et skrivebord med et tastatur

Møt Hoger på Bjørnholt

Da Hoger begynte på videregående fant han seg ikke helt til rette, men på informasjonsteknologi og medieproduksjon får han dyrket interessene sine.

Hoger begynte først på teknologi og industrifag, men oppdaget raskt at det ikke var riktig for han. Med informasjonsteknologi og medieproduksjon har han truffet mye bedre.

Her er mine fem beste grunner til å gå informasjonsteknologi og medieproduksjon.

Jeg koder allerede min egen nettside!

Det var interessen for koding som fikk Hoger til å velge informasjonsteknologi og medieproduksjon.

– Jeg valgte først teknologi og industrifag på Kuben, men fant ut at det ikke var riktig utdanningsprogram for meg. Helt siden barneskolen har jeg likt koding, så jeg snakket med rådgiveren på Kuben og spurte om muligheten til å bytte til IM. Jeg fikk byttet til Bjørnholt. Det er en bra skole med flinke lærere.

–  Jeg har alltid likt spill, koding og å lage ting, så jeg tenkte «hvorfor ikke lære mer om hvordan lage nettsider, styling av nettsider, koding også videre?». Etter to måneder er jeg allerede i gang med å kode min egen nettside!

Koding er et eget fag

Hoger forteller at til tross for at de fremdeles har noen av de tradisjonelle fagene som engelsk, matte og naturfag, har de også mange nye fag.

– Vi starter for eksempel ofte dagen med koding, forteller han.

Koding er en del av faget konseptutvikling og programmering, som sammen med produksjon, historiefortelling og teknologiforståelse er felles programfag for elevene i førsteklasse.

Spill er greia

For Hoger er det virkelig kodingen som står i sentrum.

–  Vi kodet litt allerede i fjerdeklasse. Der lagde vi en simulering av en mark som rullet, og jeg syntes det var veldig gøy. For min generasjon er det liksom spill som er greia, og det er noe jeg har lyst til å jobbe med.

Jeg har lyst til å bli dataingeniør

Hoger forteller at det er mange muligheter for elevene på teknologi og industrifag.

– Enten kan man ta to år praksis etter to år skole og få fagbrev, eller så kan du ta påbygg tredje året og gå videre på høyskole for eksempel. Jeg tenker å gå to år skole og to år praksis, så ta påbygg etter det og høyskole. Da har jeg både fagbrev og studiekompetanse, og tror kanskje jeg har lyst til å bli dataingeniør.

Vi lærer veldig mye av å prøve ting selv

Hoger mener noe av det som skiller deres utdanningsprogram mest fra andre er at de bruker langt mer tid foran PCen.

Foran PCen får vi prøve ting selv. Læreren snakker kanskje litt i starten av timen, så sier de at vi kan prøve selv. Det lærer vi mye av, avslutter han.

Du kan lese mer om informasjonsteknologi og medieproduksjon på vilbli.no.

1. Du lærer deg å bygge opp nettsider
  2. Koding er et eget fag