Kunst, design og ariktektur

en person som sitter på en hylle

Møt Lavan på Hersleb

– Her har alle har den samme interessen. På kunst, design og arkitektur på Hersleb får Lavan virkelig dyrket kunstinteressen sin.

Da Lavan fant ut at det skulle åpne et nytt kunst, design og arkitektur-program like ved der hun bor, ble hun nysgjerrig. Nå er hun i gang med første semester på Hersleb videregående, og kunne ikke vært mer fornøyd med valget sitt.

Her er hennes fem gode grunner til å velge kunst, design og arkitektur.

Vi lærer absolutt alt om kunst

Lavan har alltid vært kunstinteressert, og nå får hun virkelig lært mer om interessen sin.

– Jeg valgte KDA fordi jeg er interessert i kunst, og liker å tegne og male. Jeg syntes det var veldig spennende da jeg så at det skulle åpne et nytt KDA-program i nærheten av der jeg bor, og da ville jeg søke. Jeg så også at lærerne her har veldig gode bakgrunner og utdanninger. Det imponerte meg, sier hun.

– Jeg ville lære meg mer om fargeteori og sånt, og det gjør vi her. Vi lærer absolutt alt!

Vi lærer veldig morsomme ting i kunstfagene

Lavan beskriver hverdagen på KDA som en vanlig skoledag, men med masse kunst i tillegg.

– Vi har matte, naturfag, engelsk, gym, norsk og språk, men så har vi også kunst, som er delt opp i kunst og visuelle virkemidler og design og arkitektur. Det er kunstfagene jeg liker best. Der lærer vi veldig morsomme ting, sier hun.

Jeg fikk en stor vennegjeng allerede første uka

For Lavan er miljøet på skolen det aller, aller viktigste.

– Jeg liker folkene her. Alle er interesserte i kunst, så det er et veldig bra miljø. Alle hilser på hverandre, og alle kjenner hverandre. Så liker jeg også lærerne, som er veldig hyggelige. Så får vi gratis frokost, det er ganske deilig!

– For meg er dette en helt annen opplevelse enn ungdomsskolen. På ungdomsskolen holdt folk seg for seg selv, og ingen snakket med hverandre. Her er det veldig inkluderende, og alle er åpne. Jeg fikk en stor vennegjeng allerede første uka – plutselig kjente jeg alle på KDA. Alle har samme interesse, og vi skjønner hverandre.

En litt annerledes måte å få generell studiekompetanse

Elevene ved KDA kan få generell studiekompetanse. Det passer Lavan, som er klar på at hun vil fortsette på universitetet etter videregående.

– Jeg vil gå på universitetet og kanskje jobbe med noe innen markedsføring. Så vil jeg kanskje jobbe med tegneserier eller noe. Jeg liker sånne ting. Det må være noe fleksibelt og kreativt.

Vi finner nye måter å lage kunst på

Hun mener kunst, design og arkitektur er en av de mest kreative utdanningsprogrammene du kan velge.

– Det er også ganske ulike folk her. KDA-folk skiller seg litt fra de som for eksempel går studiespesialisering. Vi har veldig fokus på å være kreative og finne forskjellige måter å lage kunst på. Det gir et veldig godt klassemiljø der alle er venner, avslutter hun.

Du kan lese mer om kunst, design og arkitektur på vilbli.no.

• Du lærer absolutt alt om kunst
  • Du lærer  morsomme ting i kunstfagene
  • Godt miljø
  • En litt annerledes måte å få generell studiekompetanse