Idrett

en person i blå skjorte

Møt Karoline på Bjerke

– Det beste med idrettsfag er alle turene. På Bjerke ligger alt til rette for at Karoline skal kunne satse både på håndball og på skolen.

For Karoline er håndball og idrett en stor del av livet. På idrettsfag på Bjerke videregående skole får hun kombinere idrett og skole.

Her er hennes fem gode grunner til å velge idrettsfag.

Jeg lærer ting som er relevant for min hverdag

Da Karoline skulle velge utdanningsprogram stod det mellom idrettsfag og studiespesialisering med toppidrett. Valget falt på idrettsfag.

– Jeg valgte egentlig idrettsfag fordi jeg trodde det kom til å bli mye skolepress på andre skoler, og jeg ville gå toppidrett. Man kan jo velge studiespesialisering med toppidrett, men jeg syntes idrettsfag hørtes veldig spennende ut, i og med at man også får vanlig studiekompetanse. Da ville jeg heller ha de fagene som interesserer meg mer enn bare vanlig studiespesialisering. Her tenkte jeg at det var flere likesinnede.

Hun forteller at hovedforskjellen på studiespesialisering med toppidrett og idrettsfag er at de har fire andre fag.

– I førsteklasse har vi aktivitetslære og idrettslære, men da har vi ikke historie og geografi. De fagene har vi i andreklasse, hvor vi i tillegg får idrett og samfunn og treningsledelse. De fagene er veldig annerledes fra de andre, og jeg vil mye heller ha dem enn andre programfag.

Fagene passer Karoline, som både er spiller og trener i Kjelsås håndball.

– Der får jeg bruk for treningsledelse, og det at jeg er håndballtrener hjelper meg også i faget. I treningslære lærer vi mye om kroppen, som jeg synes er veldig givende og interessant. Så har vi også treningsplanlegging, som jeg kan bruke utenfor skolen og som er veldig relevant i min hverdag. Så det synes jeg er veldig gøy.

Får utvikle seg som idrettsutøvere

I tillegg til de teoretiske fagene har elevene toppidrett to ganger i uken, der de får utvikle seg i sine respektive idretter.

– Når vi har toppidrett har vi en og en halv time trening, men det er satt av to timer, så vi blir gjerne igjen i hallen og trener litt ekstra. Det er veldig gøy.

– I førsteklasse hadde vi to bolker aktivitetslære, som er mer som vanlig gym, bare at man lærer enda mer enn i vanlige gymtimer. I stedet for kanonball og sånne ting, har vi for eksempel padel, klatring og ishockey, så vi drar til mange ulike arenaer og prøver nye ting. Det er som avanserte gymtimer. Vi har også tester der vi bruker det vi har lært i treningslære, som for eksempel hvordan man gjør knebøy riktig, forteller hun.

Det aller beste ved idrettsfag er turene

Det er spesielt en ting ved idrettsfag Karoline vil trekke frem.

– Turene! I førsteklasse var vi på Hafjell, og det er det morsomste jeg har vært med på. Alle som har vært før oss har sagt det samme. Der var vi en uke, uten å ha vanlig skole, men vi ble vurdert på hvordan vi samarbeidet med gruppa på hyttene og da vi lagde mat. I tillegg hadde vi slalåmtimer og frikjøring der vi stod på snowboard, så det var kjempegøy - og ikke minst sosialt. Mens resten satt hjemme og hadde skole, var vi på Hafjell og koste oss maks, sier hun fornøyd.

– Vi hadde også en kanotur i år, med to dager overnatting, hvor vi padlet og hadde fint vær. Det er veldig sosialt, og vi er ikke bare sammen på skolen, men også fritiden. Det er et veldig bra klassemiljø her.

En stor fordel hvis man skal inn i et fysisk yrke

For Karoline er det idrett som er den store interessen, og målet etter videregående er å begynne på Norges Idrettshøgskole.

– Da hjelper det meg at jeg har hatt treningslære, så jeg har litt ekstra kunnskap om det. I tillegg får jeg jo vanlig studiekompetanse, så jeg kan også bli andre ting. Politi og andre aktive yrker interesserer meg også litt. Da tenker jeg det er en stor fordel å gå idrettsfag.

Skoledagen tilpasses idrettskarrieren

Karoline forteller at øktene på Bjerke holder veldig høyt nivå, og at de har gode trenere.

– Vi kan også stå over økter om vi trenger det, og vi har muligheten til å få egen fysioterapeut om man er skadet eller om det har vært for mye belastning før for eksempel en håndballkamp. Det gjør det mulig å satse, avslutter hun.

Du kan lese mer om idrettsfag på vilbli.no

1. Du lærer ting som er relevant for din hverdag
  2. Du får utvikle deg som idrettsutøver