Medier og kommunikasjon

en person som sitter ved et skrivebord med en bærbar datamaskin

Møt Martin på Elvebakken

– Det er gøy å gå på videregående og gjøre noe man har lyst til. Martin og vennene har allerede begynt å se på hvordan de kan gjøre det de lærer til en jobb.

Martin var lei av den typiske skoledagen, og ønsket å prøve noe nytt. Nå går han tredjeåret på medier og kommunikasjon på Elvebakken, og har virkelig truffet med skolevalget.

Her er hans fem gode grunner til å gå medier og kommunikasjon.

Det gir meg noe mer enn å sitte ved skolepulten

For Martin ble den klassiske skolehverdagen litt for repetitiv og teoretisk.

– Jeg var veldig lei, og trengte et lite avbrekk i hverdagen. Jeg ønsket noe som ga meg litt mer, og som fikk meg til å motivere meg mer i skolehverdagen, sier han.

– Jeg kunne ikke så mye om medier og kommunikasjon, men jeg syntes det virket spennende og  kreativt. Det var hovedgrunnen til at jeg valgte det, forteller han.

Mye frihet

Den største forskjellen sammenlignet med ungdomsskolen er at elevene er mer selvstendige.

– Vi har det veldig selvstendig, og det er litt opp til deg hva du har lyst til å gjøre i timene. Det er absolutt forventet at du skal levere, men det er ikke et krav om du må være i timen og sitte stille å arbeide. Du kan for eksempel være ute å filme eller sitte for deg selv og redigere, sier Martin.

– Her kan du disponere tiden din selv. Han forteller at store deler av skoledagen går med til å jobbe med egne prosjekter.

– Vi har et visst antall medietimer i uken, og så kan vi velge programfag, men på en typisk skoledag jobber vi med et prosjekt vi får utdelt. Det er veldig deilig. Jeg setter veldig pris på å ha en kreativ skolehverdag.

Du lærer å lage dokumentarfilmer

Det Martin trekker fram som det aller beste ved å gå medier og kommunikasjon er hvor mye han har lært.

– Jeg kunne ingenting fra før, og nå lager jeg egne reportasjer, dokumentarfilmer og kortfilmer, og har lært meg redigering. Vi har lært utrolig mye, sier han fornøyd.

– Så er det folka du jobber med, og at det er mye samarbeid. Det liker jeg veldig godt. Jeg liker best å jobbe når jeg er motivert. Du må selvfølgelig levere, men ansvaret er i egne hender, og det liker jeg veldig godt.

Dette er definitivt noe jeg vil drive med videre

Martin forteller at han og noen av vennene hans allerede har begynt å snakke om hvordan de kan drive videre etter videregående.

– Vi har allerede begynt å produsere litt filmer og ta bilder på konserter, så vi bruker de ferdighetene vi har lært her. Dette er definitivt noe jeg vil drive med videre, og synes er spennende. Det er gøy å kunne gå på videregående og gjøre noe man har lyst til!

Det er morsomt å være på skolen

Han forteller at måten de samarbeider og jobber på gir et helt spesielt klassemiljø.

– Det er et fantastisk samhold her. Folk blir veldig engasjerte når vi idémyldrer, og folk bryr seg om det vi gjør.  Folk her har lyst til å gjøre det bra, og det er kult. Da reiser man kanskje litt lengre for å få det klippet man ønsker, eller som gir prosjektet det lille ekstra.

– Det blir en kul stemning blant de som går her når man jobber med noe kreativt og lager fete ting. Vi har det veldig mye gøy sammen.

For Martin er skolen blitt et sted han har lyst til å være, og ikke et sted han må være.

– Det blir et sterkt samhold i for eksempel en filmklasse, fordi vi samarbeider på tvers med prosjekter som tar lang tid, og du jobber over tid med ting som er krevende. Vi kommer nær hverandre, og skolen blir et sted du har lyst til å være, og ikke et sted man må være. Helt siden jeg begynte her har jeg tenkt at det er morsomt og spennende å være på skolen, og skal jeg være helt ærlig så jeg aldri for meg at det kunne skje, avslutter han.

Du kan lese mer om medier og kommunikasjon på vilbli.no.

1. Noe mer enn å sitte ved skolepulten
  2. Du får mye frihet