Viktige frister

Viktige datoer

• 1. februar. Søknadsfrist for inntak med fortrinnsrett. Søknadsfrist for minoritetsspråkelige søkere med kort botid, til individuell behandling. Søknadsfrist for lærekandidatordningen.
  • 1 mars. Søknadsfrist for ordinært videregående inntak. NB! Etter dette tidspunktet vil det ikke være mulig å registrere eller endre søknader.
  • 24. juni. Siste frist for å sende inn dokumentasjon og vitnemål. Hvis du ikke går på kommunal skole i Oslo, må du selv sende inn vitnemål og kompetansebevis.
  • Ca. 8. juli. Første inntak er klart. Du har 8 dagers svarfrist.
  • Ca. 12. aug. Andre inntak er klart. Du svarer på tilbud om plass/venteliste ved å møte opp første skoledag.
  • 19. august Skolestart. Sjekk din skoles nettside for tidspunkt for oppmøte.

NB: Hvis du ikke møter opp første skoledag mister du plassen din!

Rett til videregående opplæring

Søkere med ungdomsrett har rett til å komme inn på ett av de tre utdanningsprogrammene på vg1 som du setter opp i søknaden din. Etter gjennomgått vg1 har du rett til vg2 og vg3 som bygger på det utdanningsprogrammet du har har valgt i første klasse. Hvis du har fullført og bestått yrkesfaglig opplæring, har du rett til ett års påbygging til generell studiekompetanse.

Hvis det du begynte på ikke passet for deg, kan du begynne på nytt på et annet utdanningsprogram etter vg1 eller vg2. Du får utvidet retten din med inntil to år, så du får fullført det nye utdanningsprogrammet med ungdomsrett.

Les mer om søknad, svar og regler på vilbli.no