Musikk, dans og drama

En person som sitter i en trapp og holder en gitar

Møt Mikael på Foss

– Vi har egentlig ikke vanlige skoledager. Vi lærer mye, og det er et veldig bra miljø her, sier Mikael, som går førsteåret på musikk, dans og drama på Foss videregående.

Mikael var lei av vanlig skole, og da de eldre i koret hans anbefalte musikk, dans og drama på Foss, var han ikke i tvil.

Her er hans fem beste grunner til å gå musikk, dans og drama.

Hobbyen din blir en del av skolehverdagen

Mikael har lenge drevet med sang, og fikk musikk anbefalt av de eldre i koret sitt.

– Jeg valgte musikk fordi jeg har drevet mye med sang, som er mitt hovedinstrument. Jeg synger også i kor, der en del av de som er eldre enn meg gikk på Foss, og anbefalte med å søke her, forteller han.

– Så var jeg ganske lei av vanlig skole, og da syntes jeg det hørtes veldig kult ut at jeg kunne gjøre hobbyen min på skolen. Så jeg leste meg litt opp, og syntes bare det så bedre og bedre ut, og jeg ble mer og mer motivert. Nå har jeg en annerledes og morsom skolehverdag.

Du får utvikle deg kreativt

– Det er egentlig ikke mulig å beskrive en typisk skoledag hos oss, men en dag i uka bruker vi mesteparten av tiden på instrumenttimer. Vi har mye vanlige fag også, men vi har for eksempel fag som musikk, dans og drama, der vi driver med kor, dans og skuespill, og kombinerer det på kreative måter.

– I instrumenttimene får vi virkelig utviklet oss. Der lærer vi veldig mye, og kommer i kontakt med folk som kan masse. Det er et veldig bra miljø her, det er god kontakt mellom folk og mye gjensidig læring siden vi har ganske ulike bakgrunner, sier Mikael.

Det aller beste er det gode miljøet

Mikael forteller at det er et helt spesielt miljø på musikk, dans og drama.

– Det aller beste for meg er folkene her, og her har vi aksept og respekt for hverandre. Vi gjør veldig mye ting sammen, og veldig lite alene. Her kan alle henge med alle, det er veldig positivt, sier han fornøyd.

Du har mange valgmuligheter videre

Det gode miljøet han har opplevd på videregående så langt, gjør at han har lyst til å gå på folkehøyskole og forsette med musikken. Jeg vet om mange som har gjort det, og som synes det er veldig kult og kunne være med andre som deler dine interesser.

Alle trinnene er som en stor klasse

Mikael opplever at en av tingene som skiller deres utdanningsprogram mest fra andre er samholdet på tvers av ikke bare klassene, men også årstrinnene.

– Jeg opplever at det er veldig stort samhold blant alle som går musikk, fra første til tredjeklasse. Jeg vet ikke hvordan det er på andre utdanningsprogram, men vi har veldig god kontakt med andre og tredjeklasse. Vi har et veldig sammensveiset og et nært miljø, der alle kjenner hverandre, avslutter han.

Du kan lese mer om musikk, dans og drama på vilbli.no.

1. Hobbyen din blir en del av skolehverdagen
  2. Du får utvikle deg kreativt