Håndverk, design og produktutvikling

et par personr som poserer for et bilde

Møt seks elever som har valgt håndverk, design og produktutvikling. Ingrid og Tiril på tekstil, Alma og Helga på trearbeid og Mina og Elin som går gullsmed.

Dette utdanningsprogrammet er supert for deg som liker å arbeide med hendene, og som gjerne vil skape noe - enten det er egne klær, en smykkekolleksjon eller å bygge et møbel.

Her er våre fem gode grunner til å velge håndverk, design og produktutvikling.

En mer praktisk skolehverdag

For Ingrid var det Jenny Skavlan som gjorde henne oppmerksom på tekstil.

– Jeg har alltid syntes kunst og håndverk har vært det gøyeste faget på skolen, men jeg visste ikke at dette programmet eksisterte, så jeg trodde jeg skulle gå kunst, design og arkitektur. Da jeg så en av seriene til Jenny Skavlan oppdaget jeg tekstil, og da tenkte jeg «her må jeg gå!». Så var det litt for å et avbrekk fra vanlig skole og ha noe å se fram til i skolehverdagen, forteller Ingrid.

Tirill Næss Evensen og Ingrid Kathrine Angell (stripete genser)_tekstil_Edvard Munch.JPG

Tiril og Ingrid (t.h.) går design og tekstil. Foto: JCP PRAD

Vi kan bære arbeidet vårt resten av livet

Det Mina og Elin liker aller best ved å gå gullsmed er å kunne lage sine egne smykker.

– Jeg er veldig glad i det å kunne designe og lage egne smykker som jeg kan bruke selv! sier Elin.

– Jeg er veldig enig. Det å få noe ferdig fysisk og se resultater. Skriver man en tekst har man gjerne glemt den uka etter, men her kan man gå rundt og bære arbeidet sitt resten av livet, legger Mina til.

Mina Angell Sivagnanam og Elin Bue Jahn_gullsmed_Edvard Munch_web.jpg

Mina og Elin (t.h.) går gull- og sølvsmed på Edvard Munch.

En liten og sammensveiset klasse

Alma og Helga har valgt trearbeid.

– Vi er en veldig liten gruppe, og det setter jeg stor pris på, forteller Alma.

– Vi er en klasse på 13 stykker nå, og det er veldig behagelig. Det gjør også at vi kan få mer hjelp av læreren enn om vi hadde vært 30, sier Helga.

Hun forteller også at de er flinke til å hjelpe hverandre. Alma sier det er et godt miljø på trearbeid.

– Vi gjør jo alt sammen, selv om vi holder på med individuelle prosjekter. Det er lett å spørre andre om de kan hjelpe, og det gir et godt miljø, avslutter hun.

En morsom og sømløs vei til generell studiekompetanse

Mulighetene for elevene er mange, siden de både får generell studiekompetanse og tekstilkompetanse gjennom skolen sier Ingrid og Tiril på søm og tekstil.

– Vi har egentlig alle muligheter, siden det både er studiekompetanse- og yrkesfag. Går man ut i lære kan man bli kjole- og draktsyer, som er mer kvinnemote, eller herreskredder, kostymesyer, modist og hattemaker. Det er mange ting. Så kan du studere nesten alt, siden du får generell studiekompetanse, sier jentene.

De forteller at de også lærer en del tekniske programmer.

– Vi har jobbet mye med Adobe-pakken, altså Illustrator og Photoshop og sånt, og så jobber vi i et 3D-programeringsprogram som heter Chlo. Det er det samme som for eksempel Holzweiler bruker, så det er noe som er veldig nyttig å kunne, sier de.

Vi får en blanding av alt

– Dette er jo et litt mer praktisk utdanningsprogram enn mange andre, og litt mer yrkesrettet. Gullsmedfagene står i fokus, mer enn studiefagene, sier Mina.

– Det er nok mer yrkesrettet enn KDA (kunst, design og arkitektur), men vi får samtidig kunstelementene, og lærer design og tegner, så vi har en ordentlig blanding av alt

Mina er klar på at hun har valgt rett.

– Her får du litt av alt, og også studiekompetanse. Vi har på en måte byttet ut valgfagene med gullsmedfag. For meg har det vært veldig bra, avslutter Mina på gullsmed.

Visste du at du i vg2 for eksempel kan velge taksidermistfag og jobbe med utstopping av dyr? Hvis du velger trearbeid kan du også bli orgelbygger.

Du kan lese mer om håndverk, design og produktutvikling på vilbli.no.

1. En mer praktisk skolehverdag
  2. Du kan bære arbeidet ditt resten av livet