Salg, service og reiseliv

En person med armene i kors

Møt Ella på Nydalen

Ella valgte salg, service og reiseliv. For henne var overgangen til videregående en god mulighet til å prøve noe nytt og annerledes. For Ella gjorde butikkinteressen at valget falt på salg, service og reiseliv på Nydalen videregående skole, og det har hun ikke angret på.

Her er mine fem beste grunner til å velge salg, service og reiseliv.

Her lærer jeg mye om arbeidslivet

For Ella var hovedmotivasjonen bak å velge salg, service og reiseliv muligheten til å prøve noe nytt og få en annerledes skolehverdag.

– Jeg hadde hørt fra andre at studiespesialisering var mye skole, og nesten bare mer av ungdomsskolen, med enda mer lekser og skole. Jeg ville gjøre noe praktisk, og lære litt om arbeidslivet og hvordan butikker fungerer. Det gjør jeg her, sier hun.

Har allerede praksis i butikk

Ella forteller at det er flere ting som skiller skolehverdagen hennes på salg, service og reiseliv fra ungdomsskolen.

– For det første får jeg lov til å begynne klokken ti mandag og torsdag, sånn at jeg kan svømme før skolen. De tilrettelegger for å drive med idrett, og det synes jeg er veldig bra. Så slutter jeg ti på fire hver dag da, så det er ganske lange dager, forteller hun.

Hun forteller at hun har flere nye programfag, og at hun allerede er ute i praksis.

– Da jobber jeg i en dagligvarebutikk som heter Kolibri Kolonial på Damplassen i Oslo. Der får jeg prøvd meg på mye forskjellig. Blant annet står jeg i kassa og rydder butikken.

Det lærer jeg mye av. Det er en liten butikk-kjede som er i ferd med å bli større, og de åpnet akkurat en ny butikk på Tåsen. Så jeg får fulgt med litt på den prosessen. Så er det spennende å se hvordan de håndterer kunder, hvordan de selger, hvordan de priser produktene sine og alle de gode ideene de har, sier Ella.

Jeg får møte mange ulike mennesker

Ella trekker spesielt fram én ting ved salg, service og reiseliv: Hun får møte mange forskjellige mennesker.

– Det jeg liker aller best er nok å møte nye folk nesten hver dag. Så liker jeg godt å snakke med lærerne og lære av dem. Alle lærerne våre har hatt et liv med salg. En av lærerne våre har for eksempel jobbet med salg på flyplass, så vi lærer mye om ulike aspekter av arbeidslivet hver dag.

Lærer å drive en egen bedrift

Etter kun noen måneder på salg, service og reiseliv, har Ella allerede funnet ut at hun liker å jobbe med salg.

–  Vi kan jo jobbe i butikk og sånt når vi er ferdige her, og så lærer vi litt om å starte egen bedrift, men det tar sikkert litt tid. Jeg liker å jobbe med salg, men jeg tror jeg har lyst til å bli kiropraktor eller noe sånt, og da har jeg jo i så fall lært litt om hva som skal til for å drive egen klinikk, sier Ella.

Vi er veldig mye ute av klasserommet

Ella forteller at de har langt mer praktisk arbeid enn for eksempel studiespesialisering.

Vi går en del til butikker og sånt i timene og ser hvordan de fungerer, hvor de plasserer produktene sine og sånne ting. Vi er veldig mye ute av klasserommet, avslutter hun.

Visste du at dersom du velger salg, service og reiseliv, kan du bli lærling i sikkerhetsfaget og få fagbrev som vekter?

Du kan lese mer om salg, service og reiseliv på vilbli.no.

1. Her lærer du mye om arbeidslivet
  2. Du er ute i praksis fra start