Studiespesialisering

en person som sitter i et bibliotek

Studiespesialisering er det utdanningsprogrammet med soleklart flest elever. En av disse er Amina i vg1 på Foss videregående skole.

Her er hennes fem beste grunner til å velge studiespesialisering.

Det gir en trygghetsfølelse

– Jeg valgte egentlig studiespesialisering fordi jeg ikke var helt sikker på hva jeg skulle gjøre. Jeg hadde ikke lyst til å binde meg til et yrkesfag, for så å finne ut at jeg ikke hadde lyst til å gjøre noe i den retningen. Derfor valgte jeg studiespesialisering, sånn at jeg kunne ha alle dører åpne og muligheten til å ombestemme meg. Det gir meg en trygghetsfølelse.

Mer av det samme for deg som liker skole

Amina forteller at skolehverdagen hennes ligner den hun hadde på ungdomsskolen.

– Det er egentlig ganske likt. Vi har ganske like fag, men vi har geografi nå. Ellers har vi de vanlige fagene, som samfunnskunnskap, norsk, engelsk også videre.

Det er lett å finne en vennegjeng

– For meg er det beste aller beste ved å gå studiespesialisering folkene. Foss er en skikkelig sentrumsskole, og elevene kommer fra mange ulike bydeler, med ulik bagasje, og er ganske forskjellige. Å finne felles interesser med så ulike folk er veldig fint, forteller Amina.

Hun sier det var lett å finne seg en vennegjeng på skolen.

– Jeg søkte meg inn her helt alene, og det har gått veldig fint. At folk er så ulike gjør det enkelt å finne seg en vennegjeng som passer deg, selv om du ikke kjenner noen når du starter.

Jeg kan gå rett videre på studier

For Amina er planen å begynne å studere rett etter videregående.
– Jeg har lyst til å begynne å studere med en gang, og har lyst til å studere medisin, eller noe i den retningen i alle fall. Det har jeg muligheten til nå. Jeg kan få spesiell studiekompetanse ved å ta noen konkrete programfag, men jeg får uansett generell studiekompetanse. Hvis jeg skulle ombestemme meg, kan jeg ta hvilket som helst annet studie, forteller hun.

Folk er mer motiverte

For Amina er følelsen av å ikke måtte binde seg viktig.

– VI gjør mye av det vi allerede er kjent med, det er ikke alt som er nytt. For noen kan dette gi en trygghetsfølelse når du er ny på en skole. Da vet du at du fremdeles har de samme fagene og gjør litt det samme som på ungdomsskolen, og at dagene er ganske like. For andre kan det kanskje bli litt kjedelig.

– Jeg opplever også at folk er mer motiverte her enn på ungdomsskolen, og at alle vil lære. Det er ikke noe bråk i timene, og alle vil følge med. Det er veldig fint, for hvis du en dag kjenner at «dette gidder jeg ikke», så får du motivasjon av at alle rundt deg har lyst til å lære. Er du i en klasse der alle bare tuller, kommer du ikke så langt, avslutter hun.

Du kan lese mer om studiespesialisering på vilbli.no.

5 gode grunner.jpg

1. Det gir en trygghetsfølelse