Dette bør du tenke på før du velger

Finn det som gir deg glede i livet

Et godt utgangspunkt er å begynne jakten på hva som gir deg glede. Spør deg selv hvilke aktiviteter, det være seg faglige eller på fritiden, som oppsluker deg på en måte som gjør at du glemmer tiden og blir engasjert. Kanskje er det ikke et helt fag, men at du for eksempel liker diskusjoner i KRLE eller planleggingsfasen i kunst- og håndverk.

Fokuser på at videregående kan gi deg muligheten til å lære mer av noe du interesserer deg for. Start med å lage en liste over hva du har lyst til å prøve eller gjøre mer av fremover, og hva du ønsker mindre av.

Snakk med rådgiveren på skolen

Ta en prat med rådgiver på skolen din, de kan fortelle deg hvordan hverdagen vil se ut på videregående. Rådgiveren på skolen kan også hjelpe deg med utdannings- og yrkesvalg. Alle ungdomsskoler og videregående skoler har egne rådgivere. Det er også lurt å snakke med folk som kjenner deg, som foresatte, venner eller søsken! De kjenner deg godt, og da blir du nødt til å argumentere for og imot, noe som er en veldig nyttig del av prosessen ved å velge videre utdanning.

Finn ut mer om ulike yrker

En fin måte å få hjelp til å velge utdanningsprogram på er også å bruke utdanning.no til å jakte etter spennende yrker du kunne tenke deg. Da kan du starte litt baklengs og se om yrket du synes ser spennende ut krever en spesiell utdanning. Har du for eksempel lyst til å jobbe som barne- og ungdomsarbeider er det dumt å oppdage etter tre år på studiespesialisering at yrket krever fagbrev, som du kan få ved å velge helse og oppvekstfag.

Still deg selv de rette spørsmålene

• Hvilken hverdag ønsker jeg meg de neste årene?
  • Trives jeg best med å sitte mye stille, eller får jeg energi av å være i fysisk aktivitet?
  • Ønsker jeg en praktisk skolehverdag?
  • Trives jeg best ute eller inne?
  • Hva tror jeg at jeg kan bli flink til om jeg øver på det?

Ikke vær redd for å velge yrkesfag!

Yrkesfag er et supert valg for de som ønsker seg en mer praktisk hverdag.

Det er heller ikke slik at det å velge yrkesfag betyr at du stenger muligheter. Du kan alltid gå fra en yrkesfagutdanning til å ta mer utdanning senere. Du kan ta påbygg, men det er også utrolig mange spennende muligheter via fagskolene om du har fag- eller svennebrev.

Du kan lese mer om alle programfagene på vilbli.no.

Ulrikke Roald_rådgiver_Fagerborg ungdomsskole2.JPG

Ulrikke Roald er rådgiver på Fagerborg ungdomsskole, og møter mange elever. Her er hennes beste råd for deg som er i tvil. Foto: JCP PRAD

Bli trygg på valget ditt

• Besøk på en videregående skole
    I løpet av ungdomsskolen vil du besøke en videregående skole. Du får teste ut ulike utdanningsprogram, slik at du skal bli tryggere på hva du skal velge.

• Informasjonsmøte for foreldre og elever
    I løpet av 10. trinn inviterer vil alle foreldre og elever bli invitert til informasjonsmøte. Her går vi gjennom hvilke muligheter du har på videregående.

• Åpen dag
    Alle videregående skoler arrangerer åpen dag på ettermiddags- og kveldstid i løpet av januar og februar. Velg ut noen skoler som du er interessert i, og ta gjerne med foreldrene dine på besøk på skolen. Her får du vite mer om skolenes fagtilbud og får et innblikk i skolemiljøet. Oversikt over tidspunktene for åpen dag finner du her.