Restaurant- og matfag

Restaurant- og matfag ved Etterstad videregående skole er ikke bare et spennende utdanningsvalg for matglade elever; det er et utdanningsprogram som er rikt på muligheter og har unike tilbud for fremtidige kulinariske talenter.  Det forteller avdelingsleder Tord Øye Huser ved restaurant og matfag på Etterstad.

Her er hans fem beste grunner til å velge restaurant og matfag.

Lønnet læring

Det er ikke hver dag man får betalt for å lære, men ved Etterstad videregående skole kan du det. Der blir elever som bidrar under arrangementer, som å lage mat til julebord eller servere ved forskjellige anledninger, kompensert med 150 kroner i timen utenfor skoletid. Dette er en flott måte å tjene penger på mens man lærer, og gir deg en verdifull smak av arbeidslivet.

Mat på hjul

En egen foodtruck gir restaurant- og matfagelevene en unik mulighet til å ta matlagingen ut på veien. Dette mobile kjøkkenet gir praktisk erfaring med å tilberede og selge mat i en urban og litt annerledes setting.

Kvalifisert veiledning

Alle programfagslærere ved avdelingen kan skilte med minst ett fagbrev eller svennebrev. Dette betyr at elevene lærer av erfarne fagfolk som ikke bare kjenner til bransjestandarder, men som også kan formidle håndverket og kunnskapen som trengs for å utmerke seg i yrket.

Maten i kantina

Hver eneste matbit servert i kantina er laget av elever fra restaurant- og matfag. Dette er en flott ordning der elevene kan vise frem det de har lært, og gir elevene verdifull praksis, noe som er helt essensielt for å mestre faget.

Praktisk kundeerfaring

Restaurant- og matfagavdelingen ved skolen tilbyr en åpen butikk og restaurant drevet av vg1- og vg2-elever. Å jobbe i et slikt miljø gir elevene erfaring med kundeservice, kjøkkenledelse og gir en forståelse av det å drive en egen bedrift.

Du kan lese mer om restaurant- og matfag på vilbli.no.

1. Du får lønnet læring
  2. Skolen har egen foodtruck
  3. Du får kvalifisert veiledning
  4. Du lager maten i kantina