Rim driver bakeriutsalg på skolen

en person på et kjøkken

Rim har alltid vært glad i å lage mat og bake, og på Etterstad har hun funnet et utdanningsprogram som passer henne midt i blinken. Nå er hun godt i gang med andreåret på restaurant- og matfag. I førsteklasse går alle elevene i samme klasse, mens de i andreklasse velger mellom å gå baker og konditor, kokk- og servitørfag eller matproduksjon. For Rim falt valget på førstnevnte.

– De første månedene på baker og konditor har vært veldig fine. Vi har blitt et veldig godt baker- og konditorlag, forteller hun.

– Det er et veldig fint miljø, der alle deler samme interesse. Det gjør det veldig lett å jobbe sammen, og alle er veldig hyggelige mot hverandre.

Hun forteller at de har noen fellesfag, som norsk, gym og samfunnskunnskap, i tillegg til teoritimer med teoretisk bakefag. Resten av tiden går med til å bake.

– På praktiske dager er vi på kjøkkenet hele dagen. Noen ganger har vi bestillinger, noen ganger har vi utsalg i butikken, og noen ganger lager vi mat til kantina eller restauranten her på skolen. Ellers er det ting vi trenger å øve på å lage.

Driver eget bakeriutsalg

På Etterstad får elevene tidlig en smak av arbeidslivet. De har en egen restaurant på skolen, og Rim og medelevene på baker og konditor, har sitt eget bakeri.

– Det er veldig hyggelig. Det er ikke sånn superstort, men det er akkurat god nok plass til klassen vår, så det blir veldig tett og hyggelig. Vi lærer oss å samarbeide og dele på plassen. Det er veldig fint å kunne ha et kjøkken som bare er vårt, sier hun.

Rim forteller at det de lager ikke bare nytes av medelevene, men også av privatpersoner utenfra.

– Vi har et bakeriutsalg og delikatessebutikk rett ved bakerikjøkkenet. Der har vi ofte utsalg, særlig rundt jul og spesielle anledninger som farsdag og påske. Til julesalget har vi laget mye julekaker og sånne ting, men vi baker alltid brød og boller for å lokke kunder til butikken gjennom lukten.

En mulighet for elevene til å tjene penger

Når vi snakker med Rim skal hun snart bake pepperkaker med hjertesyke barn.

– Det er et årlig arrangement der vi baker pepperkaker med hjertesyke barn. Vi hadde noen her i går, og så kommer det flere i dag. Det er en veldig fin greie, der vi spiser litt god mat og koser oss sammen med dem.

Det er ikke uvanlig at elevene jobber utover ettermiddagen.

– Skolen har ofte arrangementer de spør oss om vi har lyst til å jobbe på. Da kan man tjene penger, gavekort eller andre ting. I tillegg er det veldig hyggelig og god arbeidserfaring.

– Det kan være cateringoppdrag, eller så er det ofte noen som bestiller lokalene våre for å ha julebord, og da er vi med og serverer. Vi har også hatt konfirmasjoner og 60-årsdager her, og ofte er det mulig å være med og øve seg på servering. Det er veldig mange tilbud for elevene her!

Rim forteller at de i andreklasse er en liten klasse på 13 stykker, og at det hun liker aller best er samholdet, og det å ha det gøy på kjøkkenet og lære nye bakverk.

– Hva vil du si til tiendeklassingene som vurderer restaurant- og matfag?

– Jeg kan absolutt anbefale det! Så vil jeg oppfordre dem til å ikke tenke så mye på hva alle andre rundt deg tenker å velge, men heller fokusere på det du har lyst til å gjøre videre i livet.

Jeg er i alle fall veldig fornøyd med valget mitt!

Du kan lese mer om restaurant- og matfag vilbli.no.

1. Du må lage mat hele livet
  2. Vi starter uka på kjøkkenet