Bygg- og anleggsteknikk

en person som sitter på en trestol

Møt Rufus på Hellerud

Rufus byttet til bygg og anlegg: – Jeg liker å jobbe fysisk, og det får jeg gjort her, forteller andreklassingen Rufus på Hellerud videregående skole.

For Rufus ble det for mye stillesitting på studiespesialisering, og han fant ut at han ville prøve seg på bygg- og anleggsteknikk. Det har vært et riktig bytte for han.

Her er mine fem gode grunner til å velge bygg- og anlegg.

Vi får jobbe fysisk

– Jeg har alltid likt å jobbe fysisk. Da jeg gikk studiespesialisering i fjor var det mye stillesitting, og jeg har aldri vært spesielt glad i å sitte flere timer om dagen og få ny informasjon hele tiden, sier Rufus.

Fra venner som gikk bygg- og anlegg fikk Rufus høre mange positive ting om utdanningsprogrammet, og han valgte derfor å bytte etter vg1.

– Jeg gikk jo her på Hellerud i fjor også, og mange av vennene mine gikk bygg. De sa det var veldig gøy. Jeg har aldri egentlig tenkt på å gå bygg, jeg har alltid tenkt at jeg skulle gå studiespesialisering, men dette er veldig gøy. Etter bare noen måneder holder jeg allerede på med å mure en vegg. Her ser vi resultatene av det vi gjør hele tiden, som for eksempel at veggen blir høyere og høyere.

Vi murer hele dagen

For Rufus som var litt lei av den tradisjonelle skolehverdagen, er skolehverdagen på bygg- og anlegg mer spennende.

– Vi møtes i murhallen klokken 08.00 for en kaffe, og en prat om hva vi skal gjøre utover dagen. Så murer vi egentlig etter det. De fleste dager slutter vi klokken 15, forteller han.

– To dager i uka har vi teori, men de tre andre har vi bygg. Så det er mest praktisk arbeid, og de dagene vi har bygg, er det bare bygg.

Man kan gjøre alt fra å mure til å jobbe under vann

Rufus opplever at mange forbinder bygg- og anlegg med det å bli tømrer, men forteller at mulighetene er langt flere.

– Jeg har tenkt til å gå enten betong eller murer, men man kan velge mye forskjellig. Man kan også videreutdanne seg, og for eksempel jobbe med støping under vann. Da kan man jobbe mange steder. Du kan også bli glassfagarbeider, anleggsmaskinfører, asfaltør eller anleggsgartner – det er veldig mange ting du kan bli!

Alle her har veldig mye energi

– Det er flere ting som skiller vårt utdanningsprogram fra de andre. Jeg tror kanskje dette er det mest fysisk slitsomme. Det er ganske fysisk her. Så har jeg alltid følt at bygg er mer sosialt. Alle her har veldig mye energi, og det har lærerne våre også. De er veldig forståelsesfulle og veldig sosiale. Det er litt kompisstemning her, og alle elevene hjelper hverandre når det trengs.

Nå liker jeg skolen

Rufus trekker fram den gode stemningen som det aller beste ved bygg og anlegg, men sier de gjerne skulle hatt flere jenter i gjengen.

– På studiespesialisering sitter man mye foran PCen, og det er kanskje lettere ikke å følge med, mens her må man gjøre noe hele tiden, selv om man har en dårlig dag. Folk er motiverte til å gå her.

Han er ikke i tvil om at bygg- og anlegg er riktig for han.

– Da jeg gikk studiespesialisering var jeg ikke motivert, og jeg likte ikke skolen. Jeg hadde null peiling på hva jeg ville bli. Nå har jeg gått her fire måneder, synes det er kjempegøy, og vet at jeg vil gå murer eller betong videre, avslutter han.

Du kan lese mer om bygg- og anleggsteknikk vilbli.no

1. Du får jobbe fysisk
  2. Lite teori og mye praksis