Teknologi- og industrifag

en person som står i en butikk

Møt Abiele på Kuben

Abiele har valgt et mannsdominert utdanningsprogram, men det angrer hun ikke på.

Teknologi- og industrifag (TEK) har tradisjonelt vært et svært mannsdominert utdanningsprogram, men de siste årene har det vært en økende trend at flere jenter søker utdanningen. Blant disse finner vi Abiele, som går vg1 på Kuben.

Her er mine fem beste grunner til å velge teknologi- og industrifag.

Jeg er ikke tålmodig nok til å studere etter videregående

– Jeg valgte egentlig TEK fordi jeg aldri har visst hva jeg skulle ta, men jeg har hørt mange bra ting om teknologi og industri. Det er mange i familien som har gått det, og jeg har tenkt at det i fremtiden er enklere for meg å finne en jobb enn hvis jeg for eksempel hadde gått studiespes, forteller Abiele.

– Jeg er ikke tålmodig nok til å studere videre etter videregående, og vil heller begynne å obbe med en gang.

Skoledagen er veldig variert

Abiele forteller at det nærmest er umulig å beskrive en typisk skoledag på TEK.

Skoledagen er veldig variert, og vi sitter ikke bare og skriver og leser. Vi har kanskje litt teori i starten, og så går vi og gjør det i praksis. Noen ganger sitter vi og jobber litt på PCen, så kobler vi for eksempel til disse, sier Abiele, og peker mot et apparat bakerst i rommet.

Det er pneumatikk, så det er lufttrykk og elektro. Da kobler vi det først på PCen, og så gjør vi det i praksis etterpå.

Andre ganger er de i sveiserommet.

Vi har ikke begynt å sveise ordentlig, men vi tester og ser om vi får det til. Vi har blant annet laget et «tre på rad»-spill. Nå holder vi på å lage en hammer. Vi gjør noe nytt hver dag. Det er mye praktisk arbeid, slår hun fast.

Å sitte stille er ikke noe for meg

For Abiele er det aller beste ved å gå TEK at hun får brukt kroppen.

Det beste for meg er at jeg får brukt kroppen, og ikke bare sitter stille. Å sitte stille er ikke noe for meg, det har jeg gjort hele barne- og ungdomsskolen. Jeg føler jeg bare har gjort det samme om og om igjen, men nå er det mye nytt og jeg lærer ting jeg føler er mer nyttig for meg. Da blir jeg mer engasjert også. Nå vet jeg hva jeg vil, og da er det gøyere å holde på med det vi gjør, sier hun.

Jeg vil bli prosessteknikker

For Abiele nærmer det seg snart tid for å velge spesialisering. Etter bare noen måneder på skolen er hun klar på hvilken retning hun skal gå.

Jeg har lyst til å bli prosesstekniker. Jeg har lyst til å jobbe på oljeplattform, kanskje for Equinor. Jeg har ikke full oversikt over alle jobbmulighetene, men det virker spennende, sier hun.

Neste år har jeg lyst til å ta kjemiprosess, men det finnes ikke i Oslo, så da må jeg søke et annet sted – kanskje Bergen eller Sandefjord.

Lite tradisjonelt skolearbeid

For Abiele er det spesielt en ting som skiller TEK fra de andre utdanningsprogrammene.

Man får brukt kreativiteten sin litt mer kanskje. Vi får veldig mye frihet, og har ikke så mye tradisjonelt skolearbeid. Det er det veldig lite av, forteller hun.

Så gjør vi det meste på skolen, siden det er veldig mye praktisk som du ikke kan få gjort hjemme. Jeg føler i alle fall at jeg lærer mye fortere når vi jobber praktisk. Når vi får gjort ting i praksis, ser jeg hvordan det fungerer.

Hun forteller at det er godt miljø på TEK.

Det er et veldig godt klassemiljø. Selv om det omtrent bare er gutter, vi er bare tre jenter, kommer jeg overens med alle og synes alle er hyggelige. Jeg trodde det skulle være litt vanskelig, men det er egentlig ikke det. Det har funket fint, avslutter Abiele.

Visste du at dersom du velger teknologi og industri kan du i vg2 ta børsemakerfag og få svennebrev som børsemaker? Eller du kan velge seriegrafi og jobbe med å trykke motiver, tekst og bilder på ulike gjenstander.

Du kan lese mer om teknologi- og industrifag på vilbli.no.

1. Du kan begynne å jobbe rett etter videregående
  2. En variert skolehverdag