Yrkesfaglig utdanningsprogram

Som lærling får du lønn for det arbeidet du gjør. Noen yrkesfaglige løp som f.eks. hudpleie, helsesekretær og interiør, har tre års opplæring i skole, og ikke læretid i bedrift. Da er du ferdig utdannet og kan søke jobb rett etter videregående. Dersom du har gått to år eller mer på yrkesfag og ønsker mulighet til å studere, kan du bygge på til generell studiekompetanse.

Både yrkeskompetanse og studiekompetanse

Du kan få både yrkeskompetanse og studiekompetanse. Yrkeskompetanse får du kun på yrkesfaglige utdanningsprogram, men du kan bygge på til generell studiekompetanse etterpå. Er du usikker, eller ønsker både yrkeskompetanse og studiekompetanse kan du velge mellom ulike modeller:

Praksisrettet studiekompetanse

• Egne treårige løp på yrkesfag som gir studiekompetanse.
  • Eksempler på utdanningsprogram som tilbyr dette: Elektro og datateknologi– Helse- og oppvekstfag – Håndverk, design og produktutvikling– Informasjonsteknologi og medieproduksjon.
  • Etter tre år på videregående kan du enten begynne å studere på høgskole/universitet, eller søke læreplass for å oppnå yrkeskompetanse.

Yrkeskompetanse og studiekompetanse

• Egne løp som etter fire år gir både yrkeskompetanse og studiekompetanse.
    • Kombinerer opplæring på skole med læretid i bedrift.
    • Inneholder teorifagene som gir studiekompetanse.
    • Utdanningsprogram som tilbyr det er bygg- og anleggs-teknikk og Helse- og oppvekstfag.

Påbygging til generell studiekompetanse

Uansett hvilket yrkesfaglig utdanningsprogram du begynner på, kan du velge å ta et påbyggingsår for å få studiekompetanse. Etter to år på yrkesfag, kan du velge vg3 påbygg istedenfor å søke læreplass. Da får du generell studiekompetanse. Du kan også ta påbygg etter at du har fullført yrkeskompetanse. Det passer for deg som har fullført yrkesfaglig opplæring, men likevel ønsker å begynne å studere. Du kan også ta påbygg etter at du har jobbet en stund.

I Oslo finnes det tilbud om dette både på dagtid og på kveldstid. Retten til påbygg til generellstudiekompetanse varer livet ut.

Restaurant- og matfag

Elektro og datateknologi

Teknologi og industrifag

Informasjonsteknologi og medieproduksjon