Naturbruk landbruk og gartner

en person som bruker briller

Jonas ønsket seg en praktisk skolehverdag, og hadde en interesse for landbruk. På Stovner videregående skole har han funnet sitt perfekte utdanningsprogram.

– Jeg var interessert i landbruk og «gartnerting» fra tidligere. Jeg hadde lyst til å lære mer om planter, landbruk og hvor maten kommer fra, og så ønsket jeg meg en mer praktisk skolehverdag, sier han.

Her er mine fem beste grunner til å velge naturbruk.

Ingen skoledager er like

Naturbrukelevene er mye ute og lærer. Det passer Jonas godt.

– Hva vi gjør varierer veldig fra dag til dag. Vi sitter litt på skolebenken, men vi er også ute og besøker gårder eller andre ting, forteller han.

– Nå har vi om kyr, så da har vi besøkt flere gårder, i tillegg til at vi lærer det teoretiske om kyr. Det er veldig gøy.

Det at det de lærer på skolen er så spisset inn mot landbruk og natur er noe Jonas setter pris på.

– Det er veldig relatert til det jeg liker å jobbe med. Jeg lærer ikke ting jeg ikke har bruk for, men jeg lærer noe som er spennende og som jeg har bruk for i det jeg har lyst til å jobbe med. Det er veldig relevant.

Jonas har sitt eget areal å dyrke på

Jonas forteller at mye av skolehverdagen foregår utendørs.

– Vi er for eksempel ute hele fredagen, denne uken skal vi på verksted, akkurat nå er jeg på vei til en konferanse, og så skal vi besøke en gård på torsdag, så vi er ikke på skolen hver dag.

Elevene har også sin egen elevbedrift, og et eget areal på skolen de selv har ansvar for.

– Vi har en elevbedrift der vi fokuserer på landbruk og gartnernæring, og så har jeg og en klassekamerat et lite areal som vi får lov til å jobbe med selv, planlegge og dyrke på.

Vi har to jordstykker vi jobber med, og et drivhus, og så er det en gård ved siden av, med masse forskjellige dyr. Det er veldig gøy, sier han.

Drømmer om å drive gård

Akkurat hva han vil jobbe med når den tid kommer har han ikke helt bestemt seg for.

– Neste år skal vi ut i lære, som er to år. Ofte får man jobb i den bedriften man har vært lærling i, men jeg vet ikke helt hva jeg vil jobbe med enda, siden det er så mye å velge mellom.

Jeg tror kanskje jeg har lyst til å dyrke grønnsaker, eller drive landbruk på en eller annen måte. Det hadde vært veldig fint å drive en gård en gang i framtiden, og her får vi et godt utgangspunkt for det, sier han.

Elevene har allerede hatt flere kortere praksisperioder der de har fått testet arbeidslivet.

– Vi har mye praksis, der vi er ute og lærer. Vi har hatt noen kortere praksisperioder der vi lærer mye om hvordan det vi lærer fungerer i praksis. Slik får vi testet arbeidslivet, avslutter Jonas.

Du kan lese mer om landbruk og gartner på vilbli.no.